Ban Sen Juku
Ban Sen Juku is een krijgskunstschool waar hoofdzakelijk traditionele Japanse krijgskunsten worden onderwezen. De school staat onder leiding van de Japanse meester Seiji Tomita. Deze Shihan heeft een 8ste dan in aikido (Osaka Aikikai) en een 7de dan iaido (Eishin en Hooki ryu bij Omori sensei). Iaido wordt in Ban Sen Juku gegeven als vertegenwoordiger van het zwaard, binnen het ruimer systeem dat Aikido is (vergelijk bvb. met Katori Shinto ryu waar binnen een ruimer systeem ook wapens in een bepaalde stijl gegeven worden). Op dezelfde wijze wordt ook kenjutsu en jojutsu beoefend.
In zijn jonge jaren (hij is nu 62) heeft Tomita sensei nog les gevolgd bij
Morihei Ueshiba himself toen deze seminaries kwam geven in de dojo van Bansen
Tanaka.
Tanaka (9de dan) was de eigenlijke sensei van Tomita sensei, maar hij heeft
ook nog getraind onder Koichi Tohei en Morihiro Saito.
In 1988 richtte hij Ban Sen Juku op, de Europese tak van de Osaka Aikikai, met een aantal dojo’s en geaffilieerde dojo’s in België, Engeland, Spanje en Tahiti. De dojo’s in Japan worden geleid door zijn juniors (vb. Numata sensei 6de dan) en behelzen tezamen meer dan 2000 studenten in de regio van Kansai waar het hoofdkwartier voor West-Japan zich bevindt.
Typisch voor zijn aikido stijl, Ban Sen Ryu (“school van ontelbare stijlen”),
is dat er slechts 1 principe gevolgd wordt, nl. het principe van samenwerking
(“cooperation”). Veel nadruk wordt gelegd op het gebruik van het
zwaard als extensie van het lichaam en de oorspronkelijke zwaardbeweging die
schuilgaat achter de aikido-techniek.
Zijn benadering is fysiek niet zwaar, zeker niet in vergelijking met andere
vooroorlogse aikido-stijlen zoals Yoshinkan. De training verloopt eerder statisch
met veel kracht achter de technieken, waarbij belang wordt gehecht aan de martiale
aspecten. Er wordt gestreefd naar een eenheid van lichaam en geest om Ki te
kunnen ontwikkelen. Statische training als basis om de finesses van de techniek
goed te leren, in een “lage versnelling” om dan later te kunnen
overgaan tot een “hoge versnelling”. Dit in “tegenstelling”
tot de Tokyo Aikikai stijl (Hombu stijl) waar de nadruk eerder ligt op de levensbeschouwelijke
aspecten van Aikido en minder op het martiale karakter. Eigenlijk is dit hetzelfde;
wij echter blijven de basisbewegingen zoeken, niet de moderne versie ervan.
Wat bijzonder aanspreekt in zijn onderwijsmethode is de persoonlijke begeleiding
tijdens de training, wat zeer verhelderend kan werken. Hij streeft ernaar geen
vaste vormen te geven en alles te herleiden tot het ene principe, teneinde niet
vast te zitten aan één bepaalde vorm.
Typische stijlkenmerken zijn :
Principe georiënteerd (vs techniek georiënteerd)
Korte bewegingen (vs ruime, ronde “pedagogische” vormen)
Statisch
Martiaal aspect primeert
Eenheid van lichaam en geest door buikademhaling
Doorgeven van de essentie van de krijgskunsten zodanig dat iemand zijn eigen
manier kan vinden.
De bedoeling van Ban Sen Juku is het doorgeven van de Japanse cultuur en Japans budo. Vooral Aikido en Iaido worden door sensei gegeven, maar ook shiatsu, calligrafie, zazen (als bron van Ki), Japans koken en ki-stages worden georganiseerd. Bij het logo van Ban Sen Juku staat immers vermeld “International Nippon Budo Culture Institute”.
Ook aan budoreigi of gedrag van de krijgskunstbeoefenaar wordt aandacht geschonken.
Dit gebeurde aan de hand van een tekst door sensei geschreven over “The
Essence of Budo and Reigi”, die hij ook in het Frans en het Nederlands
liet vertalen een waar iedereen een kopie ter beschikking kreeg. Vervolgens
werd het thema eens aangepakt op een budoreigi-seminar. Deze en andere teksten
zullen later nog gepubliceerd worden in een boek dat nog in de maak is.
Wat verder nog opvalt aan zijn onderwijs, is de hoge toepasbaarheid – ook daar waar we niet meteen verwachten dat Budo een invloed zou kunnen hebben;
“Nippon Budo is the way of traditional Japanese martial arts. You can
choose how you view life, how you want to lead your life, but inevitably there
will be complications, inside yourself and with others. Our daily life is like
a battlefield. The biggest challenge for us is how to keep our mind free and
live peacefully throughout our lives.”
- Seiji Tomita –
Ik hoop dat dit kort artikel enige duidelijkheid brengt over wat Ban Sen Juku is en waar het voor staat. Tot slot wens ik Tomita sensei te bedanken voor zijn medewerking bij het tot stand komen en corrigeren van deze tekst waar dat nodig bleek.
Stefaan Six
BSJ